Chat widget veranderen

Wij weten we hoe belangrijk het is om de bekendheid van je merk en identiteit van je bedrijf gelijk te houden met je website. Dat is precies de reden waarom jouw LiveChat-account vooraf is uitgerust met een krachtige maar toch gebruiksvriendelijke chatwidget configurator.

Eenvoudig het uiterlijk van je chatbox veranderen

Met een paar simpele stappen kun je niet alleen het uiterlijk van je chatvenster aanpassen, bovendien ook het gedrag van de widget. Schakel deze bijvoorbeeld uit voor klanten die je website mobiel bezoeken. En dat is net zo makkelijk gezegd als gedaan, want je hebt geen extra CSS- of JavaScript-configuratie nodig! Zo simpel kan het zijn, laten we snel gaan kijken hoe jij de chat widget configurator in je voordeel kunt laten werken.

Hoe je chat widget aan te passen

Het aanpassen van je chat widget gaat eenvoudig, snel en real-time. In slechts 5 kleine stapjes is het allemaal geregeld.

1. Het aanpassen van je chat widget kun je op de volgende manier doen: ga naar het venster Instellingen → Chat → Customization.

Aanpassen van je chat widget

2. Als je groepen gebruikt bij LiveChat, kies dan de groep waarvoor je de chat widget wilt aanpassen.

3. We zijn er bijna. Kies nu welk element van de chat widget je wilt aanpassen. Je kunt bijvoorbeeld een kant-en-klare set van kleuren voor je chatvenster kiezen.

Kleuren kiezen chat widget

4. Wanneer je de chat widget aanpast, kijk dan naar de preview-sectie aan de rechterkant van het scherm. Je kunt alle wijzigingen real-time bekijken, voordat je ze op de website toepast. In deze functie kun je individuele weergaven bekijken voor zowel desktop- als mobiele apparaten.

Voorbeeld preview chatwidget stijl.

5. Als je klaar bent met de configuratie van de chat widget, sla dan ook de wijzigingen op, dit doe je onderaan aan de pagina. Alle wijzigingen worden direct op je website toegepast.

Chatwidget opslaan

Dat is alles! Je weet nu hoe je de chat widget configurator moet gebruiken, nu laten we alle opties zien.

Opties van je chat widget

Visuele functies en opties van je chat widget. Hiermee kun je het thema opstellen aan de hand van jouw huisstijl.

LiveChat thema design opties

Kies je thema

De chat configurator geeft je de mogelijkheid om een thema voor het chatvenster te kiezen. Je kunt momenteel kiezen tussen Smooth of Modern.

Theme design livechat

Naast het aanpassen van het thema van de chat (Smooth of Modern), kun je ook de stijl van het geminimaliseerde venster aanpassen.

Theme design livechat bubble of balk

Kies tussen een eenvoudige maar functionele balk of een moderne en minimalistische chat bubbel!

Kies een kleurschema

Selecteer thema-kleur om een van de voorgedefinieerde kleurschema’s te gebruiken. Als je een accentkleur wilt bewerken, klikt dan op de eerste optie aan de rechterkant. Er verschijnt dan een kleurkiezer. U kunt ook de thema’s naar hun donkere versie wijzigen door de schakelaar voor de donkere modus in te schakelen (deze wordt dan groen).

Kleurschema LiveChat thema

We weten dat elke website anders is. Daarom kunt je, naast de standaard kleurensets, elke combinatie kiezen die bij je past. Klik op ‘Meer kleurinstellingen’ om je eigen kleurenschema te maken.

LiveChat colors instellen

Je kunt de kleur van zowel geminimaliseerde als gemaximaliseerde widget elementen wijzigen. Gebruik de hexadecimale weergave of gebruik onze ingebouwde kleurkiezer!

LiveChat colors updaten

LiveChat browser weergave

Chatvenster positie

Bepaal waar je de chat widget op de website wil hebben. Je kunt kiezen tussen links en rechts. Het is ook mogelijk om de afstand tussen je chat widget en de bijbehorende onder- en zijkanten aan te passen.

Zichtbaarheid chatwidget aan bezoekers

Bepaal zelf wanneer je het pictogram van de chat widget op je website wilt weergeven (of juist niet). Wil je meer weten over de verschillen tussen de gegeven opties? Ga dan naar het artikel over alle zichtbaarheidsinstellingen van de chat widget.

De chat widget is altijd zichtbaar

Het chatwidget icoontje op je site is altijd zichtbaar, zodat klanten een chat kunnen starten door erop te klikken.

Verberg de widget tot activatie

Met deze optie kun je de chat widget verborgen houden totdat deze wordt geactiveerd via: een begroeting, een interactie met een aangepaste start chat knop die aan je website wordt toegevoegd of een open chatvenster API-methode. 

Zodra een chat start, kan een klant een gesprek starten op het chat widget icoontje te klikken.

Verberg standaard het geminimaliseerde widget icon

Het widget icoontje wordt niet weergegeven, je bezoeker kan dus geen chat starten. De chats worden alleen gestart als een bezoeker een interactie via een aangepaste start chatknop ergens op je website (of als je een open chatvenster API-methode implementeert).

Mobiele chat widget

Hier kun je bepalen of je de chat widget op mobiel wilt tonen (deze optie is standaard ingeschakeld). Zodra je het uitschakelt (de switch-knop wordt grijs) kunnen mobiele gebruikers niet meer met je chatten.

Als je besluit om de widget op een mobiele telefoon te showen, kun je er ook voor kiezen om het op dezelfde manier te laten verschijnen als op de desktop.

Als je wilt dat de chat widget anders wordt weergegeven op mobiele apparaten (dan op de desktop), selecteer je ‘Aangepast voor mobiele apparaten’.

Het type mobiele widget, de positie op het scherm en de zichtbaarheid kun je allemaal aanpassen.

Extra aanpassingen functies voor de chatwidget

Met extra ‘tweaks‘ geven we je de mogelijkheid om het gedrag van je chatvenster aan te passen. Dit alles zonder het LiveChat-script te veranderen dat aan de broncode van je website is toegevoegd. En wat kun je dan precies aanpassen? Omdat er nogal wat opties zijn, nemen we hieronder elk van deze opties door.

Extra aanpassingen functies voor de chatwidget

Toon logo of beeldkenmerk

Je kunt jouw eigen logo uploaden, zodat het in de rechterbovenhoek wordt weergegeven, naast de gegevens van de klantenservicemedewerker (let op: het zal alleen zichtbaar zijn in de tickets als je gebruik maakt van het Smooth thema).

Toon logo of beeldkenmerk

Toon de foto van de klantenservicemedewerker

Beslis of je de foto van je collega wilt tonen tijdens een chat (en in de chatbubbel), nadat een klant het chatvenster heeft geminimaliseerd of een groet heeft ontvangen.

Toon de foto van de klantenservicemedewerker

Activeer geluidsmeldingen voor klanten

Standaard worden klanten op de hoogte gebracht van een nieuwe begroeting en een nieuw bericht met een geluidsmelding. Dit moet hun aandacht vangen als ze bijvoorbeeld de browser hebben geminimaliseerd, terwijl ze met je collega’s aan het praten zijn. Als je deze geluidsmeldingen echter wilt uitschakelen, kan dat ook.

LiveChat geluid uitzetten en aanzetten.

LiveChat geluid uitzetten?
Je klanten zelf ook de geluiden van de chat widget dempen. Dit kunnen ze doen door te klikken op de Mute knop, die beschikbaar is onder drie kleine puntjes in de chat widget. No problem!

Laat klanten de klantenservice medewerkers beoordelen

Met deze optie kun je beslissen of je klanten jouw collega’s tijdens of na de chat kunnen beoordelen.

Laat klanten de klantenservice medewerkers beoordelen

Laat klanten chat-transcripten ontvangen

Zet de optie aan om klanten de mogelijkheid te geven het transcript van hun huidige chat te ontvangen. Het chat-transcript zal naar hun e-mail worden gestuurd.

Klanten kunnen het transcript opvragen

LiveChat gespreksverslag opvragen
Klanten kunnen het transcript opvragen door te klikken op de knop ‘Verzenden van het transcript’. Deze optie is beschikbaar onder de drie kleine puntjes in de chat widget.

Dit is de introductie uitleg voor nu! Als je vragen of verzoeken hebt, voel je vrij om met ons te chatten. Onze support helden zitten voor je klaar of ga naar onze support pagina.

Hulp nodig met jouw huisstijl?

Zorg dat jouw bedrijf online goed zichtbaar is en trek meer potentiële klanten aan. Weet je niet zo goed waar je moet beginnen?

LiveChat helpt je graag met het realiseren van een succesvolle installatie voor jouw website. Tevens ondersteunen we je op nog méér vlakken. Wat dacht je van een praktijkgerichte marketingstrategie dat naadloos aansluit op jouw live chat gebruik, website en doelstellingen?

Laat je gegevens achter in onze chatbox en we bellen je terug.

Start een gratis proefperiode

Eenvoudige installatie in 5 minuten, ontdek live chat en ervaar alle features van het LiveChat Team-abonnement gratis uit.