Begroetingen instellen met LiveChat

Hallo, hi, hey, hoi… Zelf een begroetingsvenster opstellen? Dat kan! Met onze tool kun je zelf aankondigingen delen, nieuwe producten introduceren en je bezoekers ondersteunen wanneer ze door je website bladeren.

Stel eenvoudig je eigen begroetingen in en leer hoe je er het meeste uit kunt halen!

Begroetingen instellen LiveChat

Pas verschillende soorten begroetingen toe met LiveChat

Een bezoeker verwelkomen op je website zonder opdringerig over te komen? Laat je inspireren door de gastvrijheid van een fysieke winkel en verwelkom je bezoeker met een aangepaste begroeting.

De bezoeker ziet de begroeting in de geminimaliseerde chat widget verschijnen. Op deze manier laat je subtiel weten dat je voor de bezoeker klaar staat, mocht hij of zij een vraag hebben of iets niet kunnen vinden.

Kies voor een gestandaardiseerde begroeting of kies juist voor een ‘rich greeting’, die zorgt voor meer interactie en engagement. Begroetingen helpen je om online toch proactief en gastvrij je bezoekers te benaderen.

Attendeer bezoekers op nieuwe relevante producten, geef advies en help ze op weg als ze ergens vastlopen. Online klantenservice to the max!

De voordelen van begroetingen

Gebruik een live chat begroeting ook om leads te genereren, marketing targeting te automatiseren, klanten rond te leiden op je website, afspraken te plannen en nog veel meer!

  1. Meer chats. Gepersonaliseerde en boeiende chat uitnodigingen leidt tot meer betrokken bezoekers die willen chatten.
  2. Verbeter de customer experience. Gebruik een begroeting en help je bezoekers op hun voorwaarden op weg.
  3. Verhoog de klanttevredenheid. Bouw betekenisvolle klantrelaties op dankzij een proactieve en boeiende aanpak in klantenservice.
  4. Zet bezoekers om in klanten. Volgens onze data zorgen chats ervoor dat de kans dat bezoekers ook daadwerkelijk klant worden 6,3 keer zo groot is
  5. Meer verkopen. Ga met meer bezoekers in gesprek, verhoog de kans op verkoop en verbeter de klantenwerving.
  6. Verbeter de conversieratio’s. Gebruik buttons in ‘rich greeting’ om het aantal bezoekers te verhogen die de gewenste call-to-action voltooien, zoals nodig mensen uit om een brochure te downloaden, zich in te schrijven voor een nieuwsbrief of een belafspraak te plannen.

Deze functie is beschikbaar in al onze abonnementen. Abonnees van Team- en Businessplannen hebben een onbeperkt aantal begroetingen. Abonnees van het Essentials-plan kunnen één begroeting aanmaken.

Soorten begroetingen met LiveChat

Haal het meeste uit je live chat begroetingen en activeer slimme uitnodigde teksten en gespreksstarters.

Standaard live chat begroetingstekst

Platte tekst
Verwelkom je bezoekers met een eenvoudige boodschap, een vraag of met een call-to-action. Creëer gepersonaliseerde tekst begroetingen op basis van het gedrag van je bezoekers, de perfecte manier om subtiel, maar gericht een uitnodiging te sturen voor een chat.

Standaard livechat begroetingen

Rich greetings
Op een leuke manier om een gesprek te starten of bezoekers uit te nodigen om een specifieke actie te ondernemen? Gebruik een ‘rich greeting’. Deze begroetingen zijn verrassend interactief.

Snelle antwoorden
Snelle antwoorden zijn vooraf ingestelde kant-en-klare antwoorden voor je klanten. Ze maken een chat uitnodiging boeiender, gebruiksvriendelijker en efficiënt inzetbaar.

Canned responses als vooraf ingestelde vragen en antwoorden.

Bijvoorbeeld:
Stel een vraag en definieer snelle antwoorden die de gebruiker als mogelijk antwoord kan selecteren. Dit is een ideale manier om een gesprek te starten over een specifiek onderwerp. Pas snelle antwoorden toe voor het maken van een afspraak, een onderzoek of om structuur aan te brengen in een gesprek.

LiveChat Cards
Cards geven je eindeloze mogelijkheden om te communiceren met je bezoekers. Mix & match teksten, afbeeldingen en call-to-actions. Natuurlijk hoef je niet alle elementen toe te passen, wees creatief en kies relevante elementen die bij de boodschap passen.

Het grootste voordeel van Cards zijn de buttons die het mogelijk maken om direct vanuit een begroeting met een gebruiker te communiceren. Combineer verschillende soorten buttons om verschillende call-to-actions te maken voor je klanten.

Je kunt kiezen uit verschillende soorten buttons:

  • Verstuur een bericht, een button knop met een vooraf ingesteld chatbericht voor je klant / websitebezoeker.
  • Open url als aanklikbare link, een button knop met een specifieke link naar een pagina of bron.
  • Start een telefoongesprek, een button knop waarmee bezoekers direct vanuit de chat naar een telefoonnummer kunnen bellen.
  • Call-to-action button van derde ‘Open Moments’, een mogelijk om knoppen te presenteren in een begroeting, zodat klanten bij een derde partij een actie kunnen uitvoeren zoals een vergadering inplannen, zitplaatsen boeken, betalen of een andere actie. Lees meer over ‘Open Moments‘ op het internationale platform van onze ontwikkelaars.

Lees meer op ons internationale platform en kom meer te weten over Rich Greetings en hoe deze kunnen worden ingezet om leads te genereren, marketing automation, klanten de juiste weg te wijzen op de website, afspraken te plannen… En nog veel meer!

Hoe begroetingen worden weergegeven

De manier waarop je begroetingen worden weergegeven is afhankelijk van welk type geminimaliseerde chat widget je gebruikt. Je kunt schakelen tussen een balk of een ‘bubbel’’ (Instellingen → Chat Widget → Aanpassing →Weergave).

  • Als je een balk gebruikt, worden begroetingen weergegeven als een open chat widget.
  • Als je een bubbel gebruikt, worden begroetingen weergegeven met een foto van de klantenservicemedewerker erboven.
LiveChat begroeting als balk of als bubble.

Wist je dat? Op mobiele apparaten worden begroetingen altijd als een bubbel weergegeven.

Target de juiste doelgroep met begroeting instellingen

Stel afhankelijk van het gedrag van de bezoekers, de verkeersbron of patronen verschillende soorten begroetingen in. Kies de voorwaarden waaraan moet worden voldaan om de juiste begroeting te laten verschijnen en target verschillende gesegmenteerde doelgroepen met een unieke boodschap.

Verschillende triggers voor begroetingen:

  • Huidige pagina URL. Een begroeting wordt verzonden wanneer een bezoeker op een specifieke pagina terecht komt.
  • Locatie van de klant. De bezoeker wordt verwelkomd in zijn taal vanuit een trigger zoals taalvoorkeur, land, of stad n.a.v. IP of bijv. browser-taal.
  • Tijd van bezoeker op de website. Een begroeting wordt geactiveerd nadat de bezoeker een specifieke tijd op de website of op bepaalde pagina’s.
  • Aantal bekeken pagina’s. Begroetingen worden verstuurd wanneer een bezoeker een bepaald aantal pagina’s heeft bekeken.
  • Verwijzend websiteadres. Een begroeting wordt verstuurd naar bezoekers die afkomstig zijn vanaf een bepaalde URL, dit zijn bezoekers die komen vanaf een andere website en doorklikken naar jouw website.
  • Bezochte pagina’s volgens een exacte volgorde. Een begroeting wordt verstuurd naar bezoekers die een specifiek navigeer pad op de website volgen.
  • Elke pagina van een sessie. Een begroeting wordt verstuurd wanneer een pagina URL van een sessie gespecificeerde strings bevat. Zoals bijvoorbeeld het afronden van online bestelling, formulier indienen of een ander pad dat unieke url-strings bevat.
  • Aangepaste variabele. Een begroeting wordt verstuurd wanneer wordt voldaan aan aangepaste parameters.

Wist je dat? LiveChat triggert één begroeting per bezoekerssessie. Deze begroeting volgt de voorwaarden waar als eerste aan wordt voldaan.

Uitnodigende chat begroetingen maken en bewerken

Uitnodigende chat begroetingen maken en bewerken

Zelf aan de slag? Het is leuk en gemakkelijk! Volg gewoon deze simpele stappen:

1. Een nieuwe live chat begroeting maken

Wanneer je het groettype kiest en op bewerken klikt, vind je kant-en-klare sjablonen in de groet-editor vol inspiratie en ideeën. Ga naar de Instellingen → Engagement → Groeten en klik op ‘Maak nieuwe begroeting’.

  1. Kies het type begroeting: Plain tekst / Snelle antwoorden / Card.
  2. Klik op Bewerken en maak je begroeting aan in de Groet-editor. Afhankelijk van het type begroeting kun je de tekst wijzigen en knoppen of afbeeldingen toevoegen.
  3. Als je klaar bent, klikt dan op toepassen. Je ziet een voorbeeld van de begroeting in de zijbalk aan de rechterkant.
  4. Kies wie de begroeting te zien krijgt: alle bezoekers, bezoekers die voor het eerst komen of alleen terugkerende bezoekers.
  5. Beslis wanneer je de begroeting wilt weergeven. Stel afhankelijk van de situatie en het gedrag van de bezoekers de juiste tijdsduur in. Maak gebruik van Google Analytics om te bepalen wat de beste tijdsduur is om een begroeting te activeren.
  6. Bepaal wanneer een begroeting wordt geactiveerd: wanneer aan alle voorwaarden is voldaan (Alle operator – ‘voldoen aan alle voorwaarden) of aan tenminste één van de voorwaarden (OF operator – voldoe aan één van deze voorwaarden).
  7. Klik op +Add condition, kies het type voorwaarde in het dropdown menu, en stel de voorwaarden parameters in. Je kunt zoveel voorwaarden toevoegen als u wilt.
  8. Nu kun je ‘Live begroeting instellen’ of ‘Opslaan en sluiten’ en het later eventueel nog aanpassen.

2. Update en verander je live chat begroeting

Pas de bestaande begroetingen aan en update je teksten, trigger-voorwaarde(n) en meer. Ga naar de Instellingen → Engagement → Groeten.

2. Update en verander je live chat begroeting
  • Klik op de begroeting die je wilt bewerken.
  • Klik op het potlood icoontje naast de naam van de begroeting in de linkerbovenhoek.
  • Voer de nieuwe naam in en klik op ‘Wijzig naam’.
  • En/of pas de andere instellingen aan.
  • Om de wijzigingen af te ronden klik je op ‘Opslaan en sluiten’.

3. Pas de status aan van begroetingen

Zet eenvoudig bestaande live chat begroetingen aan of uit. Ga naar de Instellingen → Engagement → Gegroet.

  • Switch de schakelaar in de ‘Status kolom’:
    De schakelaar is grijs gemarkeerd – de begroeting is uit en de schakelaar is groen gemarkeerd – de begroeting is aan.

4. Om een begroeting te verwijderen

Een live chat automatische begroetingen deactiveren of verwijderen? Ga naar de Instellingen → Engagement → Groeten.

  • Klik op de begroeting die je wilt verwijderen.
  • Klik op ‘verwijder groet’ in de rechterbenedenhoek.
  • Bevestig door in de pop-up venster te klikken op ‘verwijder begroeting’.

Analyseer de resultaten en prestaties

Experimenteer met verschillende soorten begroetingen en controleer hun prestaties in Instellingen → Engagement → Groeten. Je kunt hier zien hoeveel keer een begroeting werd weergegeven, het aantal gegenereerde chats en de conversieratio checken.

Analyseer de resultaten en prestaties

De gegevens van de laatste 7 dagen worden netjes weergegeven in de tabel en je kunt de prestaties van de begroetingen gemakkelijk vergelijken. Om gedetailleerde gegevens van een bepaalde periode te bekijken, klikt je op ‘Rapport weergeven’.

Stel verschillende begroetingen met dezelfde triggers en test elke maand een type begroeting. Na de testperiode komt de meest effectieve begroeting naar voren die zorgt voor de meeste engagement bij bepaalde klantsegmenten.

Het verschil tussen begroetingen en welkomstboodschappen

LiveChat welkomstboodschap venster
De welkomstboodschap kan worden ingesteld in het venster Instellingen → Chatwidget → Taal. Het is een automatisch bericht dat naar klanten wordt gestuurd als ze de chat zelf starten, als ze op een chatbalk of een knop klikken. Je kunt slechts één welkomstbericht instellen, maar deze kan worden gepersonaliseerd voor verschillende klantsegmenten.

LiveChat begroetingsboodschap venster
Een begroeting is meer proactief dan een welkomstboodschap. Je hoeft niet te wachten tot een klant een chat start, bij een begroeting kun je zelf het gesprek starten.

Voor begroetingen kun je triggers instellen, zodat ze verschijnen in bepaalde situaties waarin de bezoeker een actie uitvoert die overeenkomt met een voorgedefinieerde trigger.

Afhankelijk van de situatie kun je bezoekers uitnodigen om te chatten of een bericht sturen met actiegerichte knoppen. Maak net zoveel begroetingen als je wilt en creëer online engagement met je bezoekers op je website!

Inspiratie ‘hulp’ nodig?

Zorg dat jouw bedrijf online goed zichtbaar is en trek meer potentiële klanten aan. Weet je niet zo goed waar je moet beginnen?

LiveChat helpt je graag met het realiseren van jouw online doelstellingen voor jouw website. Tevens ondersteunen we je op nog méér vlakken. Wat dacht je van een praktijkgerichte marketingstrategie dat naadloos aansluit op jouw live chat gebruik, website en leads?

Laat je gegevens achter in onze chatbox en we bellen je terug. Of bekijk een van onze internationale business cases of beste praktijkvoorbeelden.

Start een gratis proefperiode

Eenvoudige installatie in 5 minuten, ontdek live chat en ervaar alle features van het LiveChat Team-abonnement gratis uit.